Ontwerp en bouwkwaliteit
De BYD Atto 3 is een compacte elektrische SUV die zich onderscheidt door een modern en futuristisch ontwerp. Met zijn aerodynamische lijnen, opvallende grille en scherpe LED-koplampen trekt de Atto 3 meteen de aandacht. De SUV heeft een sportieve uitstraling. Het zit ook lekker hoog waardoor je ene mooi overzicht van de weg hebt.. Het interieur is zeker ook de moeite, met een combinatie van zachte materialen, een zwevend infotainmentscherm en een opvallend dashboardontwerp. Het zal misschien raar klinken, maar ook de (automaat)versnellingspook in de vorm van een vliegtuighendel voelt aangenaam. Al zal voor de kinderen de blikvanger vooral de omkleding van de opbergvakken in de deur met “gitaarsnaren” de blikvanger zijn (ze maken zelfs het correct geluid). Ook de sfeerverlichting is mooi gedaan. Al moet het gezegd zijn dat ze misschien net iets teveel eigenheid willen geven met oa ook een rare ronde deurklink
BYD heeft duidelijk aandacht besteed aan de bouwkwaliteit. De stoelen bieden een goed zitcomfort en voldoende steun, zowel voor korte ritten als lange afstanden. De ruime achterbank en de grote bagageruimte maken de Atto 3 een praktische keuze voor gezinnen en lange ritten. Helaas wordt dit teniet gedaan door afwerkingsfouten (een kabel die uit de deur hangt) of rare designkeuzes zoals de airco bediening die volledig wegvalt als android auto opstaat. Ook de lader van 11KW die vaak maximaal 9KW haalt, of de meegeleverde mennekensstekker die nekl type 1 ondersteunt zijn spijtig.
Prestaties en Rijervaring
De BYD Atto 3 is uitgerust met een elektromotor die 204 pk (150 kW) levert en een koppel van 310 Nm. Dit resulteert in een vlotte acceleratie, maar in vergelijking met een BMW IX1 gaat het toch beduidend trager. Het rijgedrag is stabiel en comfortabel, met een goede balans tussen sportiviteit en dagelijks gebruiksgemak. Maar ook hier zit het in de details waarbij het stuur enorm begitn te trillen in je handen eenmaal je sneller dan 100km/u rijd..
De stuurinrichting is licht, wat handig is bij stadsverkeer, maar biedt ook voldoende feedback op hogere snelheden. De Atto 3 beschikt over verschillende rijmodi, waaronder Eco, Normal en Sport, waardoor bestuurders hun rijervaring kunnen aanpassen op basis van hun voorkeuren. Regeneratief remmen is ook aanwezig en helpt bij het verhogen van de efficiëntie, zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt.
Actieradius en Opladen
Een van de sterke punten van de BYD Atto 3 is de actieradius. De auto is voorzien van een 60,48 kWh batterij goed uitgerest, bijkomend met batterijtechnologie van BYD die bekend staat om zijn veiligheid en duurzaamheid. Met deze batterij heeft de Atto 3 een WLTP-actieradius van ongeveer 420 kilometer, wat voldoende is voor dagelijks gebruik en langere ritten zonder constante laadonderbrekingen.
Het opladen verloopt relatief snel, dankzij ondersteuning voor DC-snelladen tot 88 kW. Hiermee kan de batterij in ongeveer 30-35 minuten van 30% naar 80% worden opgeladen. Bij een reguliere AC-lader met 11 kW duurt een volledige lading ongeveer 6,5 uur, wat ideaal is voor nachtelijk opladen thuis of op het werk. Helaas haalt het zelden deze snelheid en is 9kWh vaak de hoogste snelheid, al moet je dan sowieso ook even je eigen kabel voor aankopen. .
Technologische Innovaties en Veiligheid
De BYD Atto 3 zit vol met technologische snufjes die bijdragen aan zowel comfort als veiligheid. Helaas niet altijd even goed afgewerkt, zo zal de lane assist enkel werken met volle lijnen en niet met een stippellijn. Ook de beeldkwaliteit van de AVM is eerder beperkt en er zijn duidelijk afwijkende lijnen bij de overgang tussen de camera’s. Ook de parkeerhulp sensoren schieten laat of soms zelfs gewoon niet in gang.. Al is het wel knap dat deze in de wagen aanwezig is .Het meest opvallende kenmerk is het 15,6-inch infotainmentscherm dat 90 graden kan draaien tussen een horizontale en verticale stand. Dit systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, en biedt een snelle en intuïtieve gebruikerservaring. Het digitale instrumentenpaneel is overzichtelijk en biedt essentiële rij-informatie zonder afleiding. Al ben ik zelf geen fan van het kleine schermpje voor de chauffeur, wat helaas een algemene trend is.
Op het gebied van veiligheid is de Atto 3 uitgerust met een uitgebreide reeks rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, lane-keeping assist, dodehoekdetectie en automatische noodremmen. Het voertuig heeft een vijfsterren Euro NCAP-veiligheidsbeoordeling ontvangen, wat een indicatie is van de hoge veiligheidsnormen. BYD maakt ook gebruik van geavanceerde batterijtechnologie die bestand is tegen extreme omstandigheden, wat bijdraagt aan een verhoogde veiligheid van de inzittenden.
Algemeen
De BYD Atto 3 is een overtuigende elektrische SUV die een sterke combinatie biedt van design, prestaties, actieradius en technologie. Dankzij het moderne interieur en de geavanceerde functies is het een serieuze concurrent in het groeiende segment van elektrische voertuigen. De ruime actieradius en snelle laadtijden maken hem bijzonder geschikt voor zowel stadsgebruik als langere ritten. Er is nog wel wat werk aan de winkel, maar je krijgt wel zeer veel waar voor je geld
Hoewel BYD nog een relatief nieuw merk is op de Europese markt, toont de Atto 3 aan dat ze in staat zijn om hoogwaardige elektrische voertuigen te produceren. Met een aantrekkelijke prijs, sterke veiligheidsvoorzieningen en een innovatieve batterijtechnologie is de Atto 3 een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een betrouwbare en moderne elektrische SUV.

